Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

När kommer Pottermore börja kosta?

Forum > Harry Potter > WizardingWorld.com > När kommer Pottermore börja kosta?

1 2 3 4 5
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Li
Biträdande rektor

Avatar


Japp, en fin diskussion, när tror ni att de kommer börja ta betalt för sidan? Nu menar jag ju dock inte för det självklara som sidan endast existerar för, som att JK ska släppa e-böcker och att WB har säkrat att deras HP-merch kommer fortsätta säljas i 7 år till framöver minst, utan när kommer själva varandet på sidan att börja kosta? Exempelvis, när kommer de lägga in funktioner ala Farmville, att för att få det där extra, kanske mer pengar snabbt, osv, osv måste du betala ett visst antal dollar?

Jag tror verkligen att detta kan börja hända, tyvärr. Jag känner bara det på mig. Pottermore känns som ett uppenbart projekt där man vill tjäna pengar men gå ut med att allt är gratis - precis som vilken hemsida som helst egentligen - men där det alltid kommer finnas något som kostar.

Kan riktigt se framför mig när "Want to make galleons faster? Only 1 dollar..."-knappar börjar dyka upp... Eller så är jag bara lite pessimistisk

without something there is no nothing

5 sep, 2011 19:48

expelliarmus
Elev

Avatar


Åh, har också funderat på det. Jag hoppas verkligen inte att detta kommer ske då det finns så många barn på hemsidan, som inte har lärt sig konsekvenserna av sådant. Självfallet är det inte bara barn som inte alltid förstår konsekvenserna, men med barn på en sida så måste det väl finnas vissa regler gällande IRL-pengar!?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_lyvd2jjLx11qgje7ho1_400.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_lsvd9cOJ7V1r4p3tmo1_500.png

5 sep, 2011 19:50

GinnyOlivia
Elev

Avatar


Tror nog jag också... hoppas man slipper det där med att köpa galleoner though. Det är SÅ irriterande med sidor som hela tiden försöker övertala en att köpa ditten och datten, ÅH... Det är bättre om de säger "ok, sidan kostar, betalar du så får du vara inne" ist för "ja, sidan är gratis, men om du vill kunna göra någonting över huvud taget så måste du betala..." -.-

Hoppas Pottermore förblir gratis though ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_mc937kqJ9u1r350t5o6_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_mc937kqJ9u1r350t5o4_250.gif

5 sep, 2011 19:51

Li
Biträdande rektor

Avatar


Skrivet av expelliarmus:
Åh, har också funderat på det. Jag hoppas verkligen inte att detta kommer ske då det finns så många barn på hemsidan, som inte har lärt sig konsekvenserna av sådant. Självfallet är det inte bara barn som inte alltid förstår konsekvenserna, men med barn på en sida så måste det väl finnas vissa regler gällande IRL-pengar!?


Nja det är inte nödvändigt tror jag tyvärr Det kan förstås finnas regler och lagar om det, bl.a. får man ju som minderårig inte ha betalkort och ex. paypal, men ja... stjäl föräldrarnas.

without something there is no nothing

5 sep, 2011 19:51

expelliarmus
Elev

Avatar


Skrivet av Li:
Skrivet av expelliarmus:
Åh, har också funderat på det. Jag hoppas verkligen inte att detta kommer ske då det finns så många barn på hemsidan, som inte har lärt sig konsekvenserna av sådant. Självfallet är det inte bara barn som inte alltid förstår konsekvenserna, men med barn på en sida så måste det väl finnas vissa regler gällande IRL-pengar!?


Nja det är inte nödvändigt tror jag tyvärr Det kan förstås finnas regler och lagar om det, bl.a. får man ju som minderårig inte ha betalkort och ex. paypal, men ja... stjäl föräldrarnas.

Det är så lätt på internet att hitta andra vägar, om man bara vill, trots att man är 10-11 år. Det skulle vara så himla synd om sådant skulle ske tycker jag. När Pottermore har gått ut med att det är en barnvänlig hemsida så tycker jag att det vore otroligt fel om dom skaffade betaltjänster.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_lyvd2jjLx11qgje7ho1_400.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_lsvd9cOJ7V1r4p3tmo1_500.png

5 sep, 2011 19:53

Erfa
Rektor

Avatar


Det enda som skulle kunna stoppa det här är att sidan ju faktiskt har barn som målgrupp.

Jag tror däremot verkligen inte att det kommer att stoppa det. Det är så lätt att ta betalt för några extra grejer, speciellt när de redan kommer att ha ett betalningssystem för e-böcker etc. Det är dessutom lite av en ny trend inom spelvärlden (om man nu kan kalla Pottermore för ett spel). Valve har till exempel ganska nyligen bekräftat att deras spel Team Fortress 2 kommer att bli gratis, men att visa items kommer att köpas för pengar.

Sony vill definitivt införa detta på Pottermore också. Frågan är väl om Rowling kan tänka sig det, eller om hon ens har något val...

5 sep, 2011 19:54

Pixie
Elev

Avatar


Jag koppas verkligen inte det börjar kosta. Men jag känner lixom att det kommer bli så. När alla redan har Pottermore och det lixom är gammalt, så dyker det upp "NEW! ONLY..."

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F66.media.tumblr.com%2F2ee2dfa7118dd30d2ef3edee6bf9178f%2Ftumblr_no3i34A1Fj1roieyjo1_400.gif

5 sep, 2011 19:56

IamAK
Elev

Avatar


jag tror inte att det kommer börja kosta... eller jag vet inte riktigt, vem skulle bestämma det i så fall? för jag tror inte att j.k rowling vill det. men har ingen aning... kanske bara saker(merch) man kan köpa kommer kosta.

5 sep, 2011 19:56

Kintsugi
Prefekt

Avatar


NEJ! Säg inte så, jag vill inte ens tänka tanken om att den sortens knappar skall börja finnas på sidan. Men om JK Rowling har ett finger med i spelet under årens lopp så tror (eller hoppas) jag att det aldrig sker den sortens fuffens på sidan.

Pottermore skall kunna fungera för alla åldrar och det känns inte som att Rowling skulle vilja ha en sådan funktion på en plats där minderåriga kommer vistas.

Men sedan återstår det ju att se hur stor del Rowling har att göra med och om allt eller vilket material som hon hanterar och står för.

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

5 sep, 2011 19:57

Li
Biträdande rektor

Avatar


Mmm jag undrar också hur mycket Rowling har att säga till om... För jag tror att fick Sony bestämma (och WB) så kommer det ju att komma. En sida kan ju fortfarande vara barnvänlig, och ta betalt. Dessutom är hela grejen att marknadsföra betaltjänster till barn verkligen inte något nytt, eller saker i allmänhet. Barn är en lätt målgrupp som vill ha, vill ha och vill ha. Och föräldrar kan ju säkerligen betala saker som deras barn vill ha, oavsett om det är ett nytt playstation eller en ny special cauldron på Pottermore.

without something there is no nothing

5 sep, 2011 19:57

1 2 3 4 5

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > WizardingWorld.com > När kommer Pottermore börja kosta?

Du får inte svara på den här tråden.