Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Fläderstaven

Forum > Harry Potter > Fläderstaven

1 2 3
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Richard Baxter
Elev

Avatar

+3


Innehåller spoilers för sista boken.


Som det har beskrivits, byter Fläderstaven ägare om dess gamle herre blir besegrad, dvs. får sin trollstav förstörd eller erövrad. Detta gäller även andra ägda trollstavar än just fläderstaven.
(Dumbledore avväpnas av Draco, som blir Fläderstavens herre, och Harry tar Dracos vanliga stav och blir därmed herre över Fläderstaven.)

Grejen är, om detta alltid gäller som princip, är Harry inte fläderstavens herre.
När Harry och Hermione flyr från huset i Godric's Hollow, råkar Hermione spränga sönder Harrys stav. Därmed kan man säga att hon har "besegrat" den.
Hermiones stav blir sedan tagen från henne av Bellatrix, som i sin tur sedan dödas av Molly Weasley i Slaget om Hogwarts.

Dock finns det flera komplikationer. En av dem är att Ron lyckas kasta en avväpningbesvärjelse mot Bellatrix på Malfoy Manor. Detta är dock med Slingersvans trollstav. Sedan tar Harry tre trollstavar från Draco och lamslår Grårygg.

Finns det fler tankar vad gäller detta?

EDIT: På JK Rowlings hemsida avslöjas dessutom att kärnan i Fläderstaven är svanshåret från en Testral, och att staven bara kan användas av häxor och trollkarlar som klarar av att möta döden. Betyder det att Voldemort inte hade kunnat bli dess sanna herre i vilket fall?

"The last enemy that shall be destroyed is death."

23 maj, 2010 13:08

Oskan
Elev

Avatar


Kanske då också att fläderstaven har krav på sina herrar och kanske inte ger de all kraft ändå, t.ex. när Draco var dess herre, hade han tillräckligt mkt "guts" för att bära den?

"May the force be equal to mass times acceleration"

23 maj, 2010 13:54

Suzenix
Elev

Avatar


Fast när Harrys stav gick sönder( när Hermione sprängde den) så höll väl inte Harry i staven eller?

När jag tänkter på det så uppfattar jag det som om man bara kan erövra en annans stav om den personen håller i staven, eller har jag helt fel?

1 jun, 2010 17:36

dani
Elev

Avatar


Hmm.. det kan vara rätt Suzenix!
Men det är ju också så att det är trollstaven som väljer trollkarlen. Fläderstaven må välja trollkarl genom mord, men det gör ju inte alla andra trollstavar. De, väljer en ny trollkarl lite mer av en slump. Alltså är det lite 50% på hela grejen.

2 jun, 2010 19:33

MollyWeasley
Elev

Avatar


Blir Draco herre över flädr staven!!!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi58.tinypic.com%2F25poncz.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F2sb0dmr.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi59.tinypic.com%2F2vultav.gif(click and drag)

2 mar, 2011 16:48

soratanaka
Elev

Avatar


Tänkte skriva det som Suzenix skrivit.

Dessutom tror jag inte att man behöver besegra "ägaren" med sin egen trollstav. Man besegrar ju "ägaren" hur som haver. Man kan väl lika gärna bara sno trollstaven när "ägaren" sover och har handen sluten om staven, och bli ägare på så vis. :-)

"We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people."

2 mar, 2011 17:09

Beata
Elev

Avatar


Min hjärna är lite trög just nu (har precis jobbat sig igenom en massa matte -.-)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2F2yl7nkp.gif

2 mar, 2011 18:33

Piggelin
Elev

Avatar


Hermione spränger väl sönder staven innan harry tar Dracos? då borde det inte spela någon roll.

2 mar, 2011 20:10

Layla Catcher
Elev

Avatar


Okej... Fattar ingenting. e lite trög. så de e int snape som e herre över fläderstaven?! Fö då döda ju Mörkrets Herre han i oödan! (missnöjd mörkrets herre!)

3 mar, 2011 07:35

soratanaka
Elev

Avatar


@Layla Catcher; Ja, det Voldemort gjorde var i onödan. Dock trodde ju Voldemort att det var Severus som var ägaren, eftersom han dödade Dumbledore.

"We should love people and use things, but unfortunately we love things and use people."

3 mar, 2011 09:30

1 2 3

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Fläderstaven

Du får inte svara på den här tråden.