Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

James II Potter Första året på Hogwarts

Forum > Fanfiction > James II Potter Första året på Hogwarts

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Handling: James Sirius Potter ska börja sitt första år på Hogwarts, något han längtat till. Han passar på att reta Albus och Lilly, men han är innerst inne osäker. Tänk om han inte hittar några vänner, om han hamnar i ett dåligt elevhem, om han får underkänt i alla ämnen! Tankarna snurrar runt och runt i James huvud, men allt kommer väl att lösa sig?



Kapitel 1

Pappa tänk om jag hamnar i Slytherin? säger James oroligt.
Det är ju ingen fara! Slytherin är ett vackert elevhem, svara Harry medan han försöker att undvika alla nyfikna blickar.
Mamma när får jag börja på Hogwarts! surar Lilly som går och håller i Ginnys arm en bit längre bak.
Bara några år kvar gumman, skrattar Ginny som svar.

Ginny kramar om James och pussar honom på kinden.

Ta väl hand om dig, säger hon och rufsar James i håret.
Ja, mamma, svarar James som tröttnat på den meningen.
Lycka till James, säger Harry med ett stort stolt leende.

James hoppar på Hogwartsexpressen och vinkar åt Ginny, Harry och Lilly. Albus hade valt att stanna kvar hemma. James satt ensam i en kupé och plötsligt kommer en flicka och stannar till vid kupédörren. Hon har långt, tjockt brunt hår. Hon ser väldigt nervös ut, om möjligt nervösare än James själv.

Får jag sitta här? frågar flickan.
Visst, svarar James och tittar på sina knän.
Tack, säger flickan tacksamt.

De sitter tysta en lång stund.

Jag heter Tara Torres föresten, säger hon efter en lång stund.
James Potter, svarar James.
Oj, förlåt. Jag har levt väldigt isolerat ett tag, säger Tara.

James fnissar till.

-----------------------

Tim Holker, ropar rektorn ut på elevhemsindelningen.
En kort spinkig kille fick hatten placerat på sitt huvud.
Ravemclaw! ropar sorteringshatten.
Pojken satte sig vid Ravenclacw bordet medans Ravenclaweleverna klappade.
Tom Holker, ropade rektorn ut.
Tvillingbrodern satte sig på,en pall och fick hatten placerad på huvudet.
Gryffindor! ropade hatten.
Pojken såg besviket på sin bror, men satte sig vid de andra Gryffindorarna under applåderande ljud.

Det gick en lång stund, men till slut var det James tur. Alla satt tysta. En Potter skulle bli placerad... Det var något alla ville se. Alla satt tysta och hatten han inte änns snudda vid James huvud innan den ropade : Gryffindor!

Alla applåderade, inte bara Gryffindoreleverna. James satte sig vid Gryffindorbordet och väntade på sin nya kompis tur att bli placerad, han menade Tara. De hade blivit vänner under tåg resan och nu var det hennes tur.

Gryffindor! ropade hatten.

Alla Gryffindoreleverna applåderade, mest James. Tara kom och satte sig bredvid James. Rektorn höll ett långt, urtråkigt tal. James var säker på att det max var en från varje elevhem som lyssnade. Direkt efter bombades det med mat. Alla hade kul och trevligt. Efter kom efterrätterna och sedan leddes alla till sina sovsalar. James och Tara fick säga hejdå eftersom dem skulle till olika sovsalar. James delade sovsal med Tom Holker, Max Vorsell och Arthur Torviell. Hittills verkade James få en bra start.

11 jun, 2017 14:54

Borttagen

Avatar


Braa c: ♥

11 jun, 2017 15:10

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Braa c: ♥


Tack


Kapitel 2

När James vaknade nästa morgon så var de andra killarna redan vakna. Max och Arthur höll på att fixa håret medans Tom höll på att skriva ett brev. Då kom James på,att han också var tvungen att skriva till sin mamma. Han började med att sätta på sig skolklädnaden, sedan borstade han håret, men precis som Harrys så var det omöjligt att fixa. James märkte att Max tittade på honom.

Här! Min storebror har lärt mig en trollformel som fixar håret! Ska jag visa? sa Max.
Ja testa på mig! svarade James utav reflex.
Iviuentus Malj! ropade Max och pekade sin trollstav mot James.

Alla stod tysta ett tag...

Förlåt... fick Max fram, men inget mer.
För vad? frågade James.
Titta i spegeln... svarade Arthur.

James gick fram till en spegel och tittade... Visst var håret borstat, men problemet var att James hår var grönt.

Det funkade när jag gjorde det på Ton ju! sa Max.

James vände blicken mot Tom son höll sig för att inte skratta och mycket riktigt, Toms hår var vackrare än vad James kunde drömma om.

Förlåt, sa Max igen.

Då fick James plötsligt en attack... En skratt attack. Där stod dem alla fyra och skrattade.

------------------

Är du inte arg? undrade Max när han och James gick tillsammans mot stora salen.
Arg? Varför skulle jag! Det här är ju jätte häftigt! svarade James.

------------------
På frukosten delade professor McGonall ut allas scheman. Idag hade dem Spådommskonst, Formellära, Örtlära och Trollkonsthistoria.

Dem hade alla lektioner med Ravenclaw idag och det verkade Tom och Tim glada över.

------------------
När dem väl satt i klassrummet för sin första lektion så verkade alla eleverna ha ett konstigt intryck av både läraren och klassrummet. Läraren hade ett förvirrande namn och hade på sig minst 15 olika sjalar hängandes på sig. Hennes hår var tovigt och hon hade stora runda glasögon. Klassrummet var ganska mörkt och det ända som lyste upp det var några ctiarinljus. Det luktade en stark doft av vitlök och kaffe.
-----------------

Vid lunchen satt James, Tara och Max med varandra.

Den där tanten vi hade i Spådomskonst var lite knasig, sa James.
Mycket knasig, instämde Max.
Fast varför har vi inte fått några läxor än? sa Tara gnälligt.
Vill du ha läxor? undrade James förvånat.
Klart jag vill! sa Tara som om det vore självklart.
Varför? frågade Max.
För att vi inte kommer ha något att göra på eftermiddagarna, sa Tara till svar.
Det finns ju massor att göra idag efter skolan! sa Max.
Som vad? undrade Tara.
Försöka fixa tillbaka James hår, sa Max.
Det kan du glömma, svarade James snabbt.
Så vad finns kvar att göra efter skolan? undrade Tara retsamt.

------------------
Senare på kvällen satt de flesta Gryffindoreleverna i Gryffindors sälskapsrum. James hade precis blivit klar ned att skriva brevet till sina föräldrar. Han läste igenom det;

Kära mamma, det har varit perfekt här på Hogwarts! Jag har fått flera vänner! Jag blev placerad i Gryffindor förresten! Vi har inte fått några läxor en, men det kommer nog snart.

// hälsningar James.

Arthur får jag låna din uggla för att skicka det här? undrade James som tyckte att det var ganska pinsamt att inte ha någon uggla.
Visst, men hon är i ugglesalen så du får gå ner och hämta henne, ropa bara "Java" så kommer hon till dig, svarade Arthur som var fullt upptagen med något.

Janes hade svårt att hitta till ugglesalen och fick gå runt länge innan han hittade den. Men han hittade den tillslut.

Java! ropade James och en väldigt vacker uggla flög fram till honom. Hon tog imot brevet och flög iväg.

Då hörde James ljud som lät som gråt. Han såg sig omkring och såg en flick med kort blont hår sitta i ett hörn och gråta. James var rätt säker på att hon var en Hufflepuffare.
Vad har hänt? frågade James och gick försiktigt fram till flickan.
Oj! Jag märkte inte att du var här, sa flickan och torkade bort tårarna.

11 jun, 2017 15:21

Borttagen

Avatar


I Love It!

11 jun, 2017 16:34

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
I Love It!


Tack så jätte mycket ❤️


Kapitel 3

Men varför är du ledsen? frågade James och sträckte fram handen för att hjälpa flickan upp.
Jag hittar inte min trollstav och mina föräldrar fick spara jätte länge för att köpa den! sa flickan.
Jag kan hjälpa dig att leta, sa James.
Flickan hade slutat gråta och stod nu upp.
Tack, jag heter Holly Kinney förresten, berättade flickan.
James, sa James.
Fast du, det blir sent att leta idag kan du hjälpa mig imorgon efter skolan? undrade Holly.
Självklart, svarade James.

James var påväg tillbaka till sällskapsrummet. Det hade varit en perfekt första dag och James kunde spå att nästa skulle bli bättre, men det var inget den knäppa läraren hade lärt dem utan just nu gick allt på magkänsla.

---------------

Nästa morgon när James och Tara satt och åt frukost kom Holly fram till de.

God morgon! sa hon högt så att alla vid Ravenclawbordet kunde höra.
God morgon Holly, sa James tillbaka.
Ska vi leta efter skolan eller på rasten? frågade Holly lite tystare.
Leta efter vad? undrade Tara fundersamt.
James lovade att hjälpa mig med att hitta min trollstav, sa Holly stolt.

Tara såg arg ut som om hon inte ville att James och Holly skulle umgås. Tara gick bara iväg utan att säga hejdå och det gjorde ett klarttecken för James att hon var arg. James som hade mer än halva tallriken kvar reste sig upp och sprang efter. När han väl kommit ut ur stora salen så kunde han inte se en ända person. James gick och satte sig igen.

----------------

Slå upp sidan 364, sa läraren strängt som inte änns presenterat sig.
Vi kan väl inte börja på sidan 365? frågade Arthur rakt ut.
För det första så räcker man upp handen och för det andra så sa jag sidan 364, rättade läraren.

Tara kom inrusandes och satte sig på bänken längst bak, rättare sagt längst bort ifrån James. Hon fick skäll för att ha blivit sen och en Hufflepuffelev hjälpte henne med vad hon skulle göra. Nu hade alla eleverna slått fram sidan 364, men ingen hade kollat om vad sidan handlade om.

------------------

När de satt på lunchen så verkade Tara ha glömt bort allt och alla satt som vanligt och pratade. Plötsligt kom Java inflygandes och lämnade över ett litet brev till James. Arthur gav henne brödsmulor och James började läsa det korta brevet.

Hej James. Kul att allt gick bra, vi sa att du inte behövde oroa dig! Vad heter dina vänner då? Vi skriver ett längre brev senare i vecken, men du får inte glömma att skriva.

// Mamma

11 jun, 2017 16:44

Borttagen

Avatar


Braaaaaa!!!!!

14 jun, 2017 18:58

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > James II Potter Första året på Hogwarts

Du får inte svara på den här tråden.