Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Skriv era noveller!

Forum > Fanfiction > Skriv era noveller!

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


Här kan ni skriva era noveller/fanfics

Detta är ingen HP Fanfic, men hoppas att det är ok. Har utgått från boken: Ponnyn utan namn, och jag gillar den det är typ en "Deckare", men inte riktigt Den handlar om hästar, men jag tror att den skulle passa de som inte rider också

Mördaren på loftet
Håret fladdrar i vinden när tjejerna cyklar till stallet, det har äntligen fått sitt efterlängtade sommarlov. I år blir det lite Speciellt, för nu har de fått foderhästar som de ska vara hos hela lovet.
- shit vad kul vi kommer ha det! ett helt sommarlov med bara ridning på schemat, säger Maya glatt
Aa! detta kommer bli dubbelt så bra som när det inte är lov, säger Eljo tillbaka.
Men det kommer bli sjukt mycket jobb, tillägger Maya
Mm…

När de är framme vid stallet hoppar de av cyklarna och lutar dem mot stallväggen.
Tjejerna hämtar hästarna i hagen, det gör ganska ont att gå barfota på gruset, stenarna skär in och fastnar under fötterna, men ändå känns det väldigt mysigt, liksom sådär lite sommrigt, som man vill att det ska kännas.
De bestämmer sig för att strunta i sadlarna och rida en mysig skogstur barbacka.
De står länge och pratar om allt och ingenting, bara för att det är så härligt, alltihopa liksom.
Tänk vad kul vi ska ha det, säger Eljo lyckligt
Aa, tänk alla skogsturer och myskvällar, svarar Maya

När de har borstat och fixat klart hästarna går de ut på stallplanen och hoppar upp, för ett år sedan kunde ingen av de hoppa upp själva barbacka, men nu kan dom. De skrittar in i skogen och låter hästarna lunka på.

Efter en stund manar de på hästarna till trav och travar in på en liten stig som leder ner till en äng, där hade de tänkt galoppera. Stigen smalnar till och ängen breder ut sig. Hästarna vet vad de ska göra, tjejerna behöver inte ens skänkla innan hästarna fattar galopp. klänningarna fladdrar i vinden och allt känns bara så härligt.

Äntligen är det sommar, ropar Maya glatt
Yippieeee! skrattar Eljo

Tiden går fort och snart är de tillbaka vid stallet.

Åh vad härligt det var! suckar Eljo lyckligt!
Ja! det där måste vi göra om, håller Maya med.

När de har hoppat av och svampat av hästarna med en svamp och kallt vatten bestämmer de sig för att släppa ut de i hagen.
Hästarna skuttar glatt in i hagen och tar ner huvudena och börjar beta.
Highlight, det vackra fölet på gården kommer fram till bästisarna och vill hälsa. Hon slickar deras händer och tigger efter godis, till hennes lycka har Maya med sig en morot, som Highlight slukar direkt.

Din lilla rackare, skäller hon, den var ju till Zpirit!
Zpirit är Mayas foderhäst och Eljo har Nina.
Det går egentligen inte att vara arg på Highlight, för hon är så rackarns söt, man bara smälter.♥
Efter lite mys i hagen börjar det kurra i magen.
Haha! sisten till cyklarna får ingen saft! skrattar Eljo
Men båda kommer fram samtidigt och de bestämmer att de blir oavgjort. De sätter sig på berget bredvid hagen och äter bullar och dricker saft.

Dagen därpå möts tjejerna vid backen nedanför Mayas hus och cyklar till stallet redan klockan 9 på morgonen.

Jag ska nog låta Zpirit stå idag, säger Maya, jag måste ändå städa mitt skåp idag,
Okej! då kan jag rida en liten skogstur på Nina idag då. Svarar Eljo
Bra! säger Maya

När de är framme tar Eljo in Nina ur hagen och ställer upp henne utanför stallet, medans Maya städar sitt skåp. Eljo borstar noga noga, bra för att hon har så mycket tid, nu när det är lov. När hon hämtar sadeln bestämmer hon sig för att byta shabrak till ett blått som hon vann på en tävling på riskolan. Sedan går hon ut till Nina och sadlar. När hon ska hämta Ninas träns passar hon på att fråga Maya
Hur går det? frågar Eljo
Sådär, skrattar Maya

Det ligger massor av täcken och borstar på golvet.
Ninas träns hänger på en krok i skåpet, det är nyputsat och fint.
Eljo tränsar och sitter upp. Medans dom skrittar en tur i skogen klättrar Maya upp på loftet och sopar, eftersom det är så mycket damm och hö på golvet.

Efter ett tag kommer Eljo in på en liten mysig stig som inte ligger alls långt ifrån stallet.
Plötsligt hörs ett skrik

Ahhhhh!!!!!

Det värkar komma från stallet, Nina kastar sig åt sidan och Eljo far fram över sadeln. Hon sitter kvar och styr mot stallet. i full galopp stormar de in på stallplan. Eljo sitter av och släpper in Nina i boxen. Hon letar i sadelkammaren och i alla boxarna men hon hittar ingen, inte ens Maya.

Jag måste titta på loftet… tänker Eljo.

Hon klättar med snabba steg upp för stegen. En så länge syns inte Maya till, en av stallkatterna smyger fram till henne. Det hörs häftiga andetag från höet, och, längst in, där sommarhöet är ligger hon, blodig och mörbultad. Eljo grips av panik, vad ska hon göra, ringa ambulansen, sätta sig vid Maya och låta henne lida eller springa till grannen och be om hjälp?! Gråten ligger som en stor klump i halsen. Hon hoppar ner från loftet och landar på handen, ont gör det, men hon reser sig upp och rusar upp mot grannhuset. När hon är framme vid dörren sliter hon upp den och springer rätt in i huset, upp för trappan och in i arbetsrummet.

Men vad gör du!? skriker mannen som sitter i arbetsrummet och jobbar.
Min kompis har svimmat och ligger i stallet och är skadad vrålar hon,

Manen flyger upp ur stolen och ner för trappan, och tätt efter rusar Eljo.
När de har sprungit fram till stallet tar Mannen som tydligen heter Anders telefonen och ringer ambulansen samtidigt som Eljo klättar upp för stegen till loftet och går fram till Maya, nu har
hon öppnat ögonen och Eljo kan se att hon har blod på armen och ett litet jack på halsen. Gråten bubblar upp, tårarna rinner ner på hennes shorts och vidare ner genom springorna i golvet.

När Anders äntligen kommer upp till loftet är hennes byxor helt blöta av tårar.

Ambulansen kommer om 10 minuter, förklarar Anders.
Vilken tur, snyftar Eljo

L-l-ien mummlar Maya, men det hörs knappt


En bil svänger in på parkeringen och tvärbromsar framför Annika som är ute och rider en liten skogstur på Cudna. Två män hoppar ut och springer mot stallet. Anders klättrar ner För stegen och möter de två ambulansmännen. Anders visar de upp till loftet och går fram till Maya och bär upp henne på en bår. Eljo hoppar med in i ambulansen och Männen stänger Dörrarna.

Dagen efter är Maya helt okej, eller ja nästan, hon har en stukad uppskarpad arm, Så Bästisarna skulle inte rida idag, idag skulle dom longera hästarna, men först mockning och tillputsning av sommarhagarna. Dom hämtar varsinn skottkärra och en grep, och går sedan ner mot sommarhagarna. Dom öppnar upp grinden till stonas hage och går in. Hästarna står i en skuggig dunge lägst in i hagen.

Då var det bara att börja, suckar Maya
Aa… håller Eljo med.


Det är tungt jobb att mocka hela sommarhagen, men det är det väl värt? för hästarnas skull.

Snart är dom klara och ska börja med valackernas sommarhage. Valackerna står vid grinden och väntar när Tjejerna kommer, men Maya är bestämd och går in och schasar bort dom, så att de kan komma in med skottkärran. I den hagen är det mycket mer bajs än i stonas.

Usch vad killarna är snuskiga, suckar Maya
Aa, håller Eljo med

Svätten rinner när dom sliter med att försöka få bort allt bajs och snusk från valackernas hage. Snart är dom klara och går upp mot stallet med en överfull skottkärra. Men rätt vad det är så tappar Maya koncentrationen och välter skottkärran rakt över Eljos skor. Hon försöker låta arg men det går inge bra. Båda skrattar så att dom får ont i magen.
Det är jätte varmt, skrattar Eljo

Och då måste Maya också prova, hon kör ner foten i bajset, och visst är det varmt.

Äe, nu måste vi jobba, säger Maya
Jaja! suckar Eljo









Efter mycket jobb och slit med att städa och sopa hela stallet så tar dom äntligen in hästarna. Nu har det börjat dugga, så Hästarna får stå inne i stallet i stället. Eljo klättrar upp på loftet för att hämta sin ryktväska som hon glömde där igår.Hon går mot stället där hon lämnade den, plötsligt sveper en svart gestalt förbli, snabbt som attan, men Eljo hinner se att den håller i något rött, som liknar en lie.

Det kan inte stämma, tänker hon, och klättrar ner.

Hon försöker släppa tanken, men den sitter fast, nästan som lim.
Eljo bestämmer sig för att berätta för Maya.
Maya reagerar lite konstigt när Eljo berättar om lien.

Vad är det, jag ser att du har något att dölja? säger Eljo misstänksamt.
Okej, du vet igår, när jag var uppe och sopade på loftet, så kom den där gestalten, jag drog ner mig i höet och slog mig i huvudet, skar upp ett sår på min arm och min hals, sedan sa han “håll tyst om detta” och stack lika snabbt om han hade dykt upp Och lämnade mig alldeles ensam . suckar Maya.
Det är något skumt som är på gång, säger Eljo
Vi sover på loftet inatt, så får vi se om vi kan lista ut vad som är på gång, föreslår Maya
Ja, men nu måste vi faktiskt fortsätta borsta, tycker Eljo

När dom har borstat klart sätter dom på tränsen, dom har plockat bort tyglarna och satt dit varsin delta. Dom knäpper fast longerlinorna och går ner mot paddocken. Väl nere i paddocken börjar Zpirre stramsa. Han blir rädd för flugor och hoppar åt sidan när det kommer en vindpust.

Ah, gud vilken fjolla han är, suckar Maya
Hihi, snarare en “rädd för allting ponny”, skrattar Eljo


Medans Zpirre fjantar runt, så sätter Eljo igång. Hon ger Nina lång lina och låter henne vänjas vid att gå runt i cirkeln. Nina är lite spänd men Eljo försöker lugna henne
lugn tjejen, det är inte farligt, säger hon

Efter en stund kortar hon upp linan och smackar på till trav.
Medans Eljo tränar kämpar Maya med att få Zpirre att gå i en cirkel.


Tillslut ger Zpirre upp och går i en slags oval cirkel
Åh herre häst, suckar Maya
HAHA, flåsar Eljo, hon viker sig nästan av skratt

När Maya äntligen får Zpirre att gå i en cirkel säger Eljo
Okej, jag känner mig klar nu, ska vi gå upp till stallet, lite retsamt.
Ah, du är ju hopplös, pustar Maya
Haha, okej, en stund till, men sen går vi in, svarar Eljo


Efter en stund går dom in och spänner fast hästarna utanför stallet och sköljer av dom, Men när det ska lämna tränsen hittar Maya en lapp som sitter fasttejpad på hennes skåp där det står:
“jag kommer tillbaka…” Och runt om droppar det blod.

Båda tjejerna flämtar till av skräck och får total panik.
Dom skyndar sig att ta ut hästarna i hagen och sätter sig sen uppe på loftet stela av skräck…

Vi s-som ska s-sova här i-inatt, huttrar Maya,
J-j-ja, svarar Eljo

Och precis i denna sekunden skymtar de en svart gestalt,
Det var den jag såg förut, väser Eljo
jag vet, det var h-han, viskar Maya tillbaka
ja, det var säkert han som skrev lappen, svarar Eljo

Dom sitter ihopkrupna i höet och gömmer sig ända tills de är riktigt säkra på att han har gått, då klättrar de ner från loftet och springer till cyklarna.

Vi ses vid backen om en och en halv timme, säger Maya till Eljo
Okej!

Båda cyklar hem för att hämta sakerna till övernattningen, det som står på listan för som båda två är:
godis
ficklampa
sovsäck
kuddar
onepeace
vattenflaska
fruckost
hästböcker
mobilladdare
och mjuskisbyxor

När allt är packat vinkar de hejdå till morsan och farsan och cyklar iväg
ta det försiktigt, ropar Mayas mamma efter dom, men det hörs knappt, för dom pratar bara om allt dom ska göra, hälsa på hästarna, spionera, proppa i sig godis, filma slowmotion när man ramlar av, klättra på taket, och framförallt, kolla vad den där gestalten håller på med…

Det här kommer ju bli as kul! skrattar Eljo
Ja, och framförallt spännande, håller Maya med

När dom är framme vid stallet lutar de cyklarna mot stallväggen och springer upp med all packning till loftet och gör det mysigt i höet. Sovsäckarna ligger tätt bredvid varandra med fullproppade godispåsar på vardera sida. Och med ficklamporna i högsta hugg klättrar de ner för stegen och springer bort till stegen som står lutad mot stallväggen.
Du får klättra först, säger Maya
Okej, svarar Eljo

Eljo klättar försiktigt upp för den rangliga stegen steg för steg.
Så, kom nu, säger Eljo när hon är uppe på taket.
Okej då, säger Maya och klättrar med snabba steg upp.
Oh gud, här kan man ju se över hela gården, säger Maya häpet
Ja, ellerhur! svarar Eljo


Det plingar till i Eljos mobil,
“Hej! Det skulle vara jättesnällt om ni kunde ta in alla hästarna, jag hörde att det skulle bli storm inatt, kram Ann, stallägaren”

Vem var det? Frågar Maya
Ann, Vi ska ta in alla hästarna, det blir storm inatt
Ah, vilken tur att stallet har åskledare, säger Maya
Ja, ellerhur

Dom klättrar ner för den rangliga stegen och går in och hämtar stonas grimmor och går mot stohagen.
Maya öppnar försiktigt grinden och går in, Eljo står kvar vid grinden och är beredd på att öppna den när Maya kommer med hästarna. Nina, Soza, Cudna, Stella och Delta är trötta på att gå i hagen och följer villigt med in i det fräscha stallet.

När alla är inne i sina boxar hämtar dom valackernas grimmor och går mot deras hagar, Eljo tar Pållen och Golden och Maya tar Zpirit och Baloo.
För Eljo går det plättlätt att få in gamlingarna men för Maya segt som sirap, Zpirit stramsar och springer iväg i fullrulle och Baloo hänger på.
Jag hade ju kunnat ana det suckar Eljo när hon går förbi, jag får väl komma och hjälpa till

Hon lämnar Pållen och Golden och går och hjälper Maya med dom små.
Tillslut lyckas dom fånga in busarna och lämnar dom i stallet.
Äntligen pustar Maya
Ja, nu får dom skärpa sig håller Eljo med.

När alla hästar är inne ställer dom upp Zpirit och Nina i stallgången, borstar av dom, tänsar snabbt och leder ner dom till padocken. Medans Eljo står beredd med teleonen hoppar Maya upp på Zpirre och skrittar en bit och börjar trava, Efter tag låtsas hon skumpa runt som en nybörjare och Eljo börjar filma slowmotion, och rätt vad det är så låtsas Maya skumpa av och Zpirit springer iväg xD
HAHAHAA, fnissar Maya och Eljo i mun på varandra
nu är det din tur Eljo säger Maya

Och dom gör om det flera gånger tills klockan är halv 9, då går dom upp och tränsar av och borstar av, sen får hästarna vila sig i boxarna. Då klättrar dom upp på loftet och lägger sig i sovsäckarna och proppar i sig godisbit efter godisbit och berättar hemlisar. Vid halv 10 tiden ålar dom sig till väggen som vätter mot grannhuset, där Anders bor, och kikar ut mot deras “kikhål”.

Dom sitter där i säker 1 timme innan det händer något, men när den första godispåsen börjar ta slut så händer det något. Dörren till Anders hus öppnas och ut kommer en svart gestalt med en röd lie i en handen och ett blodrött papper i andra.
t-tror du att det är han? stammar Maya
J-jag vet inte, men, det verkar ju så, för Anders bor ju ensam i huset, så det kan ju inte vara någon annan än han, för det bor ju ingen annan i huset, svarar Eljo
men, det var ju han som hjälpte till att ta mig till sjukhuset? säger Maya fundersamt
Han kan ju ha gjort det för att dölja att det var han, säger Eljo
där har du en poäng, håller Maya med

Men innan de hinner prata mer om det så hör de fotsteg under golvet.
han är i stallet, viskar Maya
ja, hur ska vi göra för att ta fast honom, viskar Eljo tillbaka
Vi ringer polisen nu och så får de sköta resten, svarar Maya

Eljo slår in 112 i sin mobil och hon får snabbt svar:
Hej, svarar en kvinnlig röst
Hej, vi har en mördare i vårt stall och vi behöver polisassistans nu! säger Eljo
Okej, Jag skickar en polisbil nu, men vilken adress?
Ehm, flaxenviksvägen 14
Okej, Dom är påväg nu
aa, hejdå, pustar Eljo och lägger på


Dom är påväg, sä’ger Eljo till Maya
B-bra stammar Maya, hon är fortfarande i chock.

Efter ungeufär 5 minuter hör de sirener utanför stallet och en bildörr som slås igen.
Eljo och Maya klättrar ner för loftet och berättar för poliserna vad som har hänt senaste dagarna.
Det låter lite som vår föredetta fånge Anders, Jag har hört att han har flyttat hit. säger en lång man i poliskläder
Ja, han, eller ja, en man som heter Anders bor i detdär huset säger Eljo och pekar på Anders röda hus.
Okej, men då ska vi väl gå in i stallet och ta fast honom då, säger en av poliserna
Utan att vänta på svar stampar båda poliserna in i stallet, Eljo och Maya hänger med bäst det kan.

Efter ungefär en minut kommer de tillbaks ut med Anders i handbojor.
Så det var du igen, säger polisen till Anders
Men han får inget svar.

Tjejerna stannar i stallet under natten och pratar om det som hänt långt in på natten, men sedan somnar de….

1-10? Ni får en guldstjärna av mig om ni orkade läsa hela xD

15 apr, 2016 22:21

Borttagen

Avatar

+1


Jättebra! ♥

16 apr, 2016 09:44

Borttagen

Avatar


Mahah tack Snuffels

16 apr, 2016 17:23

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Skriv era noveller!

Du får inte svara på den här tråden.