Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Efter bok 7 . Lily Potter

Forum > Fanfiction > Efter bok 7 . Lily Potter

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
izramalfoy
Elev

Avatar

+1


Hejhej!

Ny här på mugglis... Satt och läste massa olika ff trådar och blev sugen på att försöka själv! Aldrig gjort det här förut och skulle bli glad för all feedback!

Tänkte skriva om Lily Potters liv, det vill säga Harrys och Ginnys dotter. Denna ff hade jag tänkt skulle vara om hennes första år på Hogwarts. Hoppas det låter intressant och att du stannar!


Kapitel 1.

Klockan var 11.34 den 19 maj. Det var en härligt solig söndagsmorgon som de flesta skulle spendera antingen utomhus och solat eller vid närmaste lilla vattenpöl. Lily Potter hade dock inte varit ute än även fast hon var världens morgonmänniska och oftast gick upp runt 9. Idag kunde hon dock inte eftersom hon fyllde år. Hennes elfte födelsedag hade äntligen kommit och en “regel” var att man inte fick gå upp förens familjen kommit in och grattat en. Som hon längtat. Inte för att hon fyllde år och fick presenter som var en anledning till att de flesta andra barnen brukade längta till sin födelsedagar. Nej Lily längtade eftersom hon då till hösten äntligen kunde få börja på Hogwarts. Skolan för häxor och trollkarlar där både hennes föräldrar gått och där hennes två äldre bröder redan gick. Hon hade längtat ända sen James, hennes äldsta bror, skulle börja där om inte ännu längre, och nu skulle han redan börja fyran.

När klockan blev 12 kom de äntligen in. Hela familjen med Mamma Ginny, pappa Harry och både James och Albus. Hon kollade på de och halvskrattade medans de sjöng “ja må hon leva”. Hipp hipp, HURRA, HURRA, HURRA, HURRAAAA! Grattis gumman, sa Ginny medans hon gav Lily en puss på pannan. Tack mamma, log Lily stort. Hon fick alla möjlig sorters presenter med allt ifrån skämtartiklarna från James till den bästa presenten, ett kuvert med ett sigill tryckt med Hogwarts logo på. IIH, skrek Lily överlyckligt och både Harry och Ginny började skratta. Jag tänkte att vi skulle till diagongränden redan på fredag, även fast det är ett tag kvar till skolan börjar, sa Ginny med en glimt i ögat eftersom hon visste att hennes dotter skulle bli överförtjust. Hennes familj började gå mot dörren och precis innan hennes pappa gick ut vände han sig om och sa:
- Juste Lil, glöm inte att släkten kommer ikväll också.
- Nejdå, tack pappa!

Klockan blev 6 och plötsligt var det en lång rödhårig man som klev ut ur brasan.
- Hej Ron, sa Ginny glatt och gick fram och gav honom en kram.
- Hejsan lill-sis, allt bra med er?
- Jodå, allt är bra med oss, hur är det med er då? Var ett tag sen man såg er.
- Tack det är bra med oss också, mycket på ministeriet bara, kommer direkt därifrån
- Jo Harry nämnde något om det, sa Ginny medans hon sänkte rösten
- Men låt oss inte tänka på det nu, försökte Ron glatt.

När Harry och Ron hade fått jobb som aurorer vid ministeriet kunde de inte varit lyckligare. Visst, de hade haft sina ups and downs, men deras band var så starkt att de skulle vara bästavänner oavsett vad som hände.

Lily la sig i sängen och tänkte igenom dagen. Den var precis som hon väntat sig och nu var det bara att vänta till fredag och efter det tills skolåret började. Hon sneglade mot den gråa buren hon fått av Ron , Hermione och deras två barn Rose och Hugo. I den satt en korp-svart uggla med bärnstensgula och de finaste ögon Lily någonsin sett. Det var hennes bästa present efter brevet från Hogwarts och hon tänkte döpa den till Theo. Dagen hade varit perfekt och Lily somnade med ett leende på läpparna.


Kapitel 2.

När det äntligen blev fredag var Lily så förväntansfull att hon höll på att spricka. Hon hade nu stått i en kvart med flampulvret i handen och väntat på resten av familjen som knappt hade vaknat innan de skulle åka.
- Lil, affärerna har ju knappt öppnat, gäspade James när han som siste man kom nersläntrande för trappan.

Till slut kom de iallafall iväg och Lily kunde knappt stå still.
- Jag har inte bestämt mig för ifall jag vill att vi börjar med kittel, handskar, klädnad, trollstav.. babblade Lily på.
Albus himlade med ögonen och sa:
- Vi hinner nog med allt ska du se.
Samtidigt fick Lily känslan av att Albus började bli mer och mer som James. Albus hade altid utan tvekan varit hennes favoritbror även fast James alltid också fanns där när det behövdes. Men James kunde vara så kaxig och lägga så spydiga och kaxiga kommentarer samtidigt som Albus jämt försökte få Lily att må bättre om James varit taskig.

Att de åkte tidigt på morgonen och inte kom hem förens sent på kvällen visade vilken jobbig dag de haft. Alla tre barnen och somnade direkt när de kom hem. Lilys trollstavs-provning hade tagit lite längre tid än väntat, dels för att hon hade haft svårt att hitta rätt och dels för att han som jobbade i affären verkade ha börjat för max en vecka sen och det verkade inte alls som han hade koll på vad han gjorde. Tillslut hade de iallafall hittat rätt och det är oklart om familjen Potter eller trollstavsbiträdet var mest lättade.

När barnen väl somnat hördes det lågmälda röster från köket.
- Det finns ingenting att oroa sig för Ginny! Snart är de tillbaka där de hör hemma, förklarade Harry lugnande
- Men vi kan inte hålla koll på barnen och det är så långt till Hogwarts om något skulle hända..
- Lugna dig Ginny! Inget kommer att hända.


Kapitel 3.

Äntligen var dagen här. Dagen med stort D då Lily för första gången skulle få se Hogwarts. Som hon hade längtat. När hon packade om sin koffert för sjätte gången kom James in och skrattade åt henne.
- Jag tror inte du behöver packa om den där fler gånger Lil.
- Men jag vill bara vara säker på att allt är med så jag inte har glömt något!
- Det är nog ingen fara ska du se.

När de äntligen var på perrongen började Lily bli nervös även fast hon fortfarande var förväntansfull.
- Vart är Hugo och Rosie? undrade Albus
- Jag ser Rons huvud, vi kan börja gå ditåt, svarade Harry.

- Hej Hugo, är du spänd för att börja? frågade Lily hennes yngsta kusin.
- Jaa, jag har bestämt mig för att det inte spelar någon roll alls vilket elevhem jag hamnar i så länge det inte är hufflepuff. Jag vill inte klassas som någon korkskalle.
- Det är nog ingen fara! sa Lily samtidigt som hon började tänka på vilket elevhem hon skulle höra till. Hela hennes familj och alla andra släktingar hade tillhört Gryffindor och det var där hon var helt inställd på att hamna hon med.
- Vi borde gå på Hugo så vi får tag i en tom kupé, fortsatte Lily innan de sa hejdå till sina föräldrar och gick på tåget. Tåget hade redan börjat bli ganska fullt även fast det var en kvart kvar tills det skulle gå. Efter ett tag hittade de iallafall en tom kupé där de kunde slå sig ner.

Senare på resan hördes en röst som skrek “nååågonting från vagnen”.
- Det borde vara lunchvagnen som James berättat så mycket om! sa Lily ivrigt.
- Ja, vad ska du ta? frågade Hugo innnan de gick ut för att köpa upp deras fickpengar.

Mitt när de satt och åt upp deras godis sprang en tjej förbi deras kupédörr. Lily tittade förvånat upp och efter ett tag kom ett par killar och gick med halvsnabba bestämda steg efter henne. Hugo gick till kupédörren, öppnade den och tittade ut åt samma håll de gått åt.

- Vad var det där om? undrade Lily
- Ingen aning, svarade Hugo, samtidigt som han gick och satt sig igen.

Efter ett tag gick killarna förbi igen, långsammare den här gången och de såg även väldigt glada ut. Ett par minuter senare gick även tjejen förbi, denna gången snyftande. Lily reste sig fort, öppnade dörren och drog in henne i kupén.

- Vad är det som har hänt? undrade Lily förskräckt samtidigt som hon granskade flickan. Hon hade långt svart hår och var ganska söt.
- Jag kollade till på de, och de tyckte jag glodde för länge, så jag blev rädd och började gå därifrån. Då reste de sig upp och började gå efter mig. Jag fick panik och började springa, men tillsist var det massa folk i vägen så de fick tag på mig och tog mig avsides. Frågade massor om vad som var så intressant och så. Sen frågade de vad jag hade för blod och då sa jag att båda mina föräldrar var mugglare så innan de gick därifrån kallade de mig för smutsskalle, snyftade hon högt.

Hugo som skulle försöka vara snäll och trösta henne försökte uppmuntrande med att säga:
- Det är ingen fara, de är bara dumma. Min mamma har också två mugglarföräldrar, men hon var bäst i sin årskurs!

Detta verkade få tjejen att må lite bättre och tillsist sa hon:
- Jaa, kanske det.. Vad heter ni föressten?
- Jag är Lily Potter och det här är min kusin Hugo Weasley, svarade Lily samtidigt som hon pekade på Hugo som log glatt.
- Durå? la Hugo till
- Kelly, Kelly Brickston.
- Fint, log Hugo

Plötsligt hördes en röst i tåget som sa “Anländer till Hogwarts om 15 minuter”.
- Jag måste tillbaka och byta om, men vi ses på skolan! sa Kelly snabbt och log mot de.
- Det gör vi, lycka till och var försiktig!
- Vi måste nog också byta om Hugo, så agera!

Det första de såg när de gick av tåget var Hagrid som stod en bit bort och ropade på alla första elever.
- Hej Hagrid, sa Lily glatt medans hon skuttade fram till honom tätt följd av Hugo.
- Hej du, allt bra me Harry, Ginny, Ron och Hermione?
- Jadå, vi skulle hälsa från alla, svarade Hugo med ett leende.

När alla första-års elever hade kommit satt de sig äntligen i båtarna och började åka mot Hogwarts. Alla nya elever utbrast ett “ååh” när de för första gången såg slottet. Och det var inte så konstigt för det var det finaste Lily någonsin sett. Med massor av torn och korridorer så såg det ut precis som i en saga.

Hagrid lämnade av de vid slottet till rektor McGonagall som trots att hon var rektor, fortfarande tog hand om första-års eleverna och sorteringen.

- Ni ska snart delas in i era elevhem som är Gryffindor, Hufflepuff, Rawenclaw och Slytherin. De kommer fungera som era familjer under tiden ni är här. Gör ni något bra vinner ni poäng till ert elevhem och bryter ni mot några regler förlorar nio poäng åt ert elevhem. I slutet av året vinner det elevhem med flest poäng elevhemspokalen och vi firar med en stor måltid i stora salen. Några frågor? Bra, vänta här medans jag går och fixar det sista. , sa rektorn. Hon såg väldigt gammal ut och Lily visste att hon hade jobbat som lärare när hennes pappa gick på skolan. Hon hade tydligen redan då varit gammal och Lily hade gärna velat veta hur gammal hon var nu.


Kapitel 4.

Efter ett tag började elevskaran äntligen röra på sig och Lily såg för första gången stora salen med dess förtrollande tak på riktigt. Hon snegade till på Hugo och såg att han var minst lika fascinerad som henne. När de kom fram längst fram i stora salen blev de stannade av rektor McGonagall och Lily började nervöst söka efter James eller Albus blick. Till slut hittade den Albus och han log lugnande.
- När jag ropar upp erat namn, kommer ni fram, sätter er på pallen och jag placerar hatten på erat huvud. Zachary Adamson, sa rektorn högt och ljudligt.
- GRYFFINDOR, skrek hatten glatt
- Daine Ardant, fortsatte Mcgonagall
- Ah, mycket smart, det blir RAVENCLAW

Lily lyssnade inte så noga, men såg hur Kelly blev placerad i Gryffindor och skuttade och satte sig mittemot Zachary. Annars var det inte någon speciell som fångade hennes uppmärksamhet utom två killar, båda med kolsvart hår. De var ganska lika varandra utom att den ena hade svarta kalla ögon och den andra hade varmt bruna. Anledningen till att de fångade Lilys uppmärksamhet var att båda gått in i henne (hon visste inte om det var med flit eller inte) när de skulle gå fram till pallen. Den första hade hetat Adam Essler och det var han med de svarta ögonen. Han såg väldigt uttryckslös ut och blev direkt placerad i Slytherin efter bara ett par ynka sekunder med hatten på huvudet. Han hade ett runt ansikte med fluffiga kinder och hade de bara haft den minsta lilla färg trodde Lily han hade varit riktigt gullig. Synd var bara att han helt saknade färg och var en av de blekaste människorna Lily sett. Han hade hår som hängde stripigt i mittbena och slutade precis under öronsnibbarna. Den andra killen som hade gått in i henne hette Lucas Falkner och blev snabbt placerad i Slytherin även han. Dennes hår var kortklippt i en frisyr som Lily ansåg var ganska fin. Näsan hade ett jack tvärsöver mitt på näsan, men detta kunde ha kommit från vad som helst.
- Vad är deras problem? muttrade Hugo surt när Lucas gått och satt sig bredvid Adam vid Slytherinbordet.
- Ja säg det, mumlade Lily till svars innan hon och Hugo började viska om massor med olika saker, taket var ett väldigt stort samtalsämne. När de till slut hörde rektorn ropa “Mattew Malfoy” tystnade däremot båda eftersom de hade hört sina föräldrar prata om familjen Malfoy. Lily undrade om hatten ens nuddat hans huvud när den skrek SLYTHERIN för full hals men hennes tankar avbröts av rektorns röst som ropade “Lily Potter”. Hon började nervöst gå framåt mot hatten och satte sig på pallen. Plötsligt hade hon hatten på sig och det sista hon såg av stora salen innan hatten gled ner över ögonen på henne var James som gjorde tummen upp.
- Aha, sa en tunn röst, du har längtat hit till Hogwarts ser jag, dig vet jag direkt vart jag ska sätta det är inget snack om saken.
Lily hörde hur hatten skrek ut ordet GRYFFINDOR till hela salen och hon såg James och Albus stora leenden. Hela Gryffindorbordet jublade och James drog även till med en busvissling. Hon satte sig ner bredvid Kell och hälsade över bordet på Zachary
- Tjena, jag heter Zach, log han med en perfekt rad med vita tänder.
- Lily, svarade Lily glatt och försökte dölja en lätt rodnad.
När äntligen Hugo också sorterats in i Gryffindor och den sista eleven, Neddie Woolcott blivit sorterad till Huffelpuff gick rektor Mcgonagall fram till rektorsbordet.
- Välkomna tillbaka alla gamla elever och hjärtligt välkomna ska ni nya elever vara. Om jag ska dra reglerna lite kort så är förbjudna skogen, som namnet säger, förbjudet område, inga elever får alltså vistas där varken under natt eller dag. Ingen duellering i korridorerna och ja.. i förstår nog själva vad ni bör och inte bör göra. Smaklig måltid! sa hon med en glimt i ögat eftersom hon visste hur hungriga alla elever brukade vara vid det här laget. Plötsligt var faten framför de fulla med olika sorters matträtter i alla möjliga former. Lilys favorit var något friterat som hon aldrig smakat förut och när hon skulle fråga Hugo vad han tyckte bäst om så visade det sig att han satt och tryckte in allt i munnen på samma gång och Lily började asgarva och förstod att all mat var hans favorit.


Kapitel 5.

Efter de ätit färdigt berättade professor Mcgonagall om vilka olika regler de fanns, vad som var förbjudet och inte osv. När hon tillsist var klar ledde försteprefekterna första-årseleverna i sina elevhem till de olika uppehållsrummen och visade vart tjejer respektive killar skulle sova.
Ååh, vad skönt, det här har jag längtat efter hela kvällen! suckade Lily nöjt när hon sjönk ner på närmsta säng.
Håller helt klart med, sa Kelly medans hon fortsatte, men varför är det tre sängar?
Precis då kom en tredje tjej in i rummet och log nervöst mot dem.
Hejhej, jag hör också till Gryffindor.
Hej, trevligt att träffas! Jag heter Lily och det här är Kelly, presenterade Lily.
Nicole Parker, hälsade den nya tjejen.
Hon hade axellångt, blont hår och stora blå ögon. Lily tyckte hon verkade nervös men antog att det bara var för att hon var blyg. Nicole var lång för sin ålder, men samtidigt inte överdrivet lång.
Kul att träffas Nicole, jag ska dock sova nu för jag är helt slut, men vi ses imorgon. Hur låter det att vi tre går ner och äter frukost tillsammans? undrade Lily
Perfekt! svarade de andra två tjejerna i kör och Lily somnade nöjt med ett leende på läpparna.


Kapitel 6.

Dagen därpå var Lily först upp av alla vilket egentligen inte var så konstigt. Det var hennes första dag på Hogwarts, hon hade längtat efter den här dagen sen James, hennes äldsta storebror, hade fått sitt brev tre år tidigare. Speciellt efter alla historier han berättat när han kommit hem under jul- och sommarlov. Albus, Lilys yngre storebror, hade även han berättat historier, men de var aldrig lika vilda som James var. Lily däremot hade älskar allt de berättat om Hogwarts oavsett hur vildt eller inte det hade varit och nu var det äntligen första dagen.
Hörrni, vakna tjejer, dags för frukost! skrek Lily glatt samtidigt som hon väckte de båda andra tjejerna. Båda var hyfsat lättväckta vilket Lily tyckte var skönt, då skulle hon inte få något problem med det i framtiden. Hemma sov både Albus och James hårt och det var iprincip omöjigt att få dem att vakna.

Efter ca en kvart var alla tre tjejerna vakna, hade hunnit borsta håret och ta på en klädnad. När de kom ner i uppehållsrummet stod Hugo, Zach och två killar till där och väntade.
Värst vilken tid det tog, vad gjorde ni egentligen? undrade Hugo
Ni hade inte behövt vänta, men det var gulligt att ni gjorde det, log Lilly tillbaka innan hon presenterade Nicole för killarna och hälsade på Hugos två nya kompisar. Hon fick reda på att de hette Vincent och Nathaniel. Han som hette Vincent hade brunt hår, var brunbränd och hade bruna ögon som var de finaste Lily sett samtidigt som Nathaniel hade korpsvart hår, blåa ögon och en vaxfärgad hy.

Nere vid frukosten var det nästan fullsatt när de kom och det kändes som det var mat överallt. Tillslut lyckades de dock hitta ett par lediga platser där de alla sju fick plats. Samtidigt som Hugo började smaka på allt möjligt så började Lily kolla runt i salen. De var runt 7-8 stycken första års-elever i varje elevhem och helt plötsligt fastnade hennes blick på Mattew Malfoy som hon kände igen från sorteringscermonin dagen innan. Dock kollade hon bort så fort hon såg att han hade sett att hon tittade på honom.

När de började känna sig klara med frukosten kom en liten professor och delade ut scheman. Hon var en av de minsta varelserna Lily sett och hon var i kanske samma höjd som en husalf.
Hej, Pandora Flitwick heter jag, jobbat här i tre år, jag är elevhemsföreståndare för Gryffindor och kommer här med era scheman! log hon glatt.
Alla sju ögnade snabbt igenom deras scheman men sa inte så mycket. De visste inte hur mycket de skulle gnälla på sitt schema senare in på terminen. Det faktum att de hade hela fredagen (plus lektioner andra dagar med) tillsammans med Slytherin så visste de dock skulle bli deras värsta dag skulle bli fredagar.

http://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=39701&page=1#p2690323

20 maj, 2014 14:14

Detta inlägg ändrades senast 2014-11- 5 kl. 20:28
Antal ändringar: 5

Borttagen

Avatar


Jättebra! *bevakar*

23 maj, 2014 08:16

Viggo Erlandsson
Elev

Avatar


Jättebra vill bara läsa en fortsättning!

Viggo :)

24 maj, 2014 12:02

Borttagen

Avatar


Super!

24 maj, 2014 16:02

Mefour
Elev

Avatar


Braa

Stabil jävel utan några problem alls.

24 maj, 2014 18:14

izramalfoy
Elev

Avatar


Tack så jättemycket! Håller på att skriva på kapitel 3 nu! Tycker ni det är lagom längd eller ska de vara längre/kortare?

NightDragon
Viggo Erlandsson
tonksi
Mefour

http://www.mugglarportalen.se/#forum.php?topic=39701&page=1#p2690323

25 maj, 2014 15:59

Borttagen

Avatar


Jag läser! Det var ganska lagom längd på kapitlerna.

25 maj, 2014 16:31

Alvapersson1
Elev

Avatar


Super

Make Toast, Not War : alva they say that everyting is in black and white until you met your Soul-Mate

25 maj, 2014 21:42

Ginny007
Elev

Avatar


Super

I'ts Leviosa not leviosaa

28 maj, 2014 14:36

Mefour
Elev

Avatar


Lagom

Stabil jävel utan några problem alls.

29 maj, 2014 20:57

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Efter bok 7 . Lily Potter

Du får inte svara på den här tråden.