Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Personlighet vs elevhem

Forum > Harry Potter > Personlighet vs elevhem

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Kintsugi
Prefekt

Avatar


Jag har kommit in i en liten personlighetskris när det kommer till elevhem. Jag och en kompis (båda slytherinare) har just kommit fram till att hon förmodligen skulle ha varit en Gryffindorare, en blandning på Remus och Sirius.

Jag har därför suttit med åtta stycken Harry Potter-test som placerat mig i Gryffindor (3ggr), Slytherin & Ravenclaw (2 gånger; 1 gång vardera i olika test + en delad placering i ett test) och Hufflepuff (1 gång). Alltså minst en gång i varje elevhem. Om vi räknar bort de minst trovärdiga testen så landar vi på elevhemmen: Gyrffindor, Slytherin och Ravenclaw. ...och då är det Hufflepuff och Gryffindor som jag tidigare spekulerat mer på eftersom min kunskapsfaktor inte känns så övertygande).

1. Du som sett mig här en del, ser du mig som en Slytherinare?
2. Har du en personlighetskris när det kommer till elevhemmen? Hur ser du på dig själv och vad får dig att verkligen tro på att du är i det elevhemmet som du nu tillhör?
3. Var drar du den hårfina skillnaden mellan elevhemmen när det kommer till människors personligheter och inte bara det ytliga "sluga, modiga, begåvade och lojala"?
_____________________________________
Jag har utropat mig som en slytherinare i många år med slutsatsen om att en slytherinare är ego, bryr sig om sina närmsta vänner och sin familj och önskar sig själv och sina vänner/familj stor framgång. Slytherin och Jag har vatten som gemensamt element dessutom.

Samtidigt känner jag nu att jag kanske tagit den "enkla" utvägen. Velat finna kopplingar för att förbli övertygad. Tidigare har jag dock börjat fara in på Gryffindorspåren och ibland på Hufflepuff. Dock börjar jag nu fundera på om Ravenclaws syn på kunskap är mer än ord och vetenskapliga upptäckter.

"Hur hjälpsam och snäll får man lov att vara som Slytherinare?" kanske är en dum fråga men fortfarande relevant utefter alla de tester och förutfattade meningar som finns runt om i världen. Jag har på senare tid (de senaste 5-6årsen) fått lära mig att vara mer ego för att kunna leva med mig själv men i nio fall av tio låter jag vänner, okända människor och de som behöver hjälp gå före. Jag plockar upp grejer om någon i omgivningen tappat något, jag ger mina mynt till behövande (barn, uteliggare, skadade, organisationer som arbetar för djuren och miljön) och jag försöker hjärtligt hjälpa till om någon behöver hjälp/tips/råd med någonting som försvårat dennes vardag. Jag älskar att sprida glädje och energi. Jag älskar att göra andra glada. Då är frågan nog; Är jag en fullfjädrad Slytherinare som breddar synen på elevhemmet? Är jag någon annan med enstaka slytherinegenskaper som bara råkat framhäva känslan att Slytherin är det rätta? Är jag en märklig blandning som egentligen kan VÄLJA och utefter mitt val bestämma vad jag vill vara?

Får jag egentligen lov att välja att vara en Slytherinare med målet att ändra syn på Slytherinare hos de som har förutfattade meningar?

___________________________________
Det här blev långt så det är kul om du läser och svarar! Jag kommer förmodligen vakna upp imorgon och känna "men lägg av nu Vickan/Zabini, klart du är en slytherinare". Redan nu känner jag så. Men varför inte spekulera lite? Varför inte våga vidga vyerna och se hur vi alla tänker och funderar kring olika medlemmars val av elevhem osv?

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

3 jul, 2011 17:17

Detta inlägg ändrades senast 2011-07- 4 kl. 00:39
Antal ändringar: 1

childhoodlight
Elev

Avatar


Jag ser dig som en Slytherinare, ja, och jag tycker att du har "lov" att välja att vara en Slytherinare med det målet du har. Jag tycker om inte om alla dessa förutfattade meningar och förhastade slutsatser som dras när det kommer till det här elevhemmet - man behöver inte vara taskig och elak för att man blir sorterad in i Slytherin. Detta har jag främst märkt när det kommer till Gryffindorare - då menar jag förstårs inte alla - att många kan hysa agg till eleverna i Slytherin, just med tanke på att Gryffindor och Slytherin anses som fiender i böckerna. Don't like it, don't like it all.
Har faktiskt skapat en tråd om fel uppfattningar när det kommer till Slytherin
http://www.mugglarportalen.se/forum.php?topic=4299#forum.php?topic=4299


När det kommer till mig själv, dock, så har jag alltid ansett mig som Gryffindorare. Jag är modig och tapper vid många tillfällen och brukar alltid övervinna den rädslan jag bär på. Dessutom offrar jag mycket till mina vänner. Självfallet har jag egenskaper som passar in på de andra elevhemmen - ambitiöshet, lojalitet, rättvisa, vishet, men egenskaperna som Gryffindor värdesätter är de starkaste. Jag har då aldrig haft mina tvivel om vilket elevhem jag går i.


https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F1bf78e6b3d2d7300daeeb5216ee65cb0%2Ftumblr_mg61lr0KgA1rcru73o1_500.gif

3 jul, 2011 17:58

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Alla dessa fördomar, många nya som trillar in i Slytherin kan försöka trigga oss att vi skall hata hufflepuff men jag förstår verkligen grejen med det. Det är väl bättre att finna vänner och vara hjälpsam?

Härligt att du känner dig så pass säker, det gör jag nog också i förhållande till Slytherin men ibland måste man stanna upp och tänka till lite extra. ^^

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

3 jul, 2011 18:02

ninja
Elev

Avatar

+1


Hmm jag tycker att det är svårt det här med elevhemmen... Till exempel i första boken när Harry blir sorterad, han hamnar inte i Slytherin eftersom att han inte vill det. Iofs kan ju inte någon annan än en äkta Gryffindorare dra upp Godrics svärd osv, vilket kanske stärker det faktum att Harry är en äkta Gryffindorare... Men samtidigt tyckte ju sorteringshatten att han även skulle kunna passa i Slytherin. Därför tror jag att det inte är allt för lätt att placera någon i ett elevhem.

Själv tror jag att jag skulle passa in i Ravenclaw, just för att de kan vara kvicktänkta och kreativa (?). Men som sagt, man behöver ju inte vara rädda världen-modig för att hamna i Gryffindor heller.

3 jul, 2011 18:06

Maharajah
Elev

Avatar


Du iär antagligen en blandning mellan de olika elevhemmen, vilket jag alla är, medan du kanske är det lite mer än andra däremot.

Jag själv har blivit placerad i Slytherin på alla test jag har gjort, fastän jag innan trodde att jag själv var en solklar Gryffindor.

Tror dock att jag personligen hamnade i Slytherin för att jag som person är väldigt målinriktad och alltid vill vara "bäst" på det jag gör, att jag har väldigt starka åsikter och att jag gärna argumenterar mig till vad jag vill/till att andra ska tycka som jag.

Eftersom jag gillar Slytherin som elevhem lika som jag gillar dem andra, så var det bara att acceptera att det var mitt elevhem och därför väljer jag även att prata om mig som en Slytherin elev.
Innan var det såklart Gryffindor, men när jag tänker på det så är jag inte särskilt modig direkt.. hehe x)

3 jul, 2011 18:42

Racelly
Elev

Avatar


jag var från början inte säker på om jag skulle höra bäst hemma i Gryffindor eller Ravenclaw (jag är ganska "begåvad och kreativ" , men jag har blivit inplacerad i gryffindor alla gånger, och nu känner jag mig säker. Jag offrar allt för att rädda vänner eller familj, och jag vågar stå upp för mig själv. hoppas bara att andra också ser mig som en riktig gryffindorare

You don't have to call me sir, professor

3 jul, 2011 19:29

Borttagen

Avatar


Jag tror att alla har något personlighetsdrag som passar in i alla olika elevhem. Och som er, så tycker jag de är störande med detta missförstånd om elevhemmen, som att Slytherinare skulle vara elaka.

Själv har jag väldigt svårt att veta vart jag hör hemma. Precis som du så har jag fått olika svar på nästan vartenda test. När jag gjorde testet hit blev jag en Ravenclaw, och jag tänkte "ja, då är jag väll det, och är nöjd med de", men när jag sedan tänkte lite djupare på vem jag faktiskt är så insåg jag att Hufflepuff var mitt rätta hem.

3 jul, 2011 19:31

TheBoggart
Elev

Avatar


Jag ser absolut inte att en Slytherinare måste vara ond och känslokall som andra kan tycka. Man kan mycket väl hamna i Slytherin för att man t.ex. är strakt målinriktad och framgångsrik. Man kan inte bara dela in alla elevhemmen i 4 personlighetsdrag. Det är inte så enkelt utan människor är däremot mycket mer komplicerade än så. Sen om man tänker på att Harry hade rätten att välja så har du absolut rätten att göra det du med! Om du känner att du passar in och trivs i Slytherin så ska du helt klart klassa dig som en slytherinare även om du besitter egenskaper som passar även i t.ex. Gryffindor!

Spoiler:
Tryck här för att visa!Personligen gillar jag tanken att Albus Severvus skulle hamna i Slytherin. Det är så jag tänker mig det när jag spinner vidare på historien. Att han skulle få chansen att ändra de gamla vägarna och visa att en Slytherinare inte behöver vara rude på något sätt utan däremot kan vara väldigt godhjärtad! Men det är bara hur jag föreställer mig det förstås! ;D


Jag själv har alltid pendlat i test mellan Gryffindor och Hufflepuff. Jag passar in i Gryffindor på det sättet att jag oftast lägger mitt eget bästa åt sidan för att hjälpa vänner och familj och vill ofta visa mig stark inför dem. Jag passar in i Hufflepuff för jag är väldigt lojal och är väldigt mån om folks rättigheter och att alla ska behandlas med lika stor respekt.
Jag har även egenskaper som passar in i Ravenclaw och Slytherin så jag tycker att det ska bli väldigt spännande att se vilket elevhem jag hamnar i på Pottermore där Jo, själv har varit med och utformat frågorna till sorteringen!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi55.tinypic.com%2Fwrlzc7.jpg https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi53.tinypic.com%2Fajkyo0.jpg

3 jul, 2011 20:23

si_tonks
Elev

Avatar


har alltid varit i Hufflepuff när jag gör tester och jag tror inte jag skulle passa så jättebra i något annat elevhem...
och bara för att man är slytherinare så betyder det inte att man måste vara elak/ond

snape var ju i Slytherin och
Spoiler:
Tryck här för att visa!han var ju spion för dumbledore altså han var inte på Voldemorts sida

ett exempel

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_m79ifyAeGo1qgkhoko1_500.pnghttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_m7fsmzlnGm1qa6owq.gif

3 jul, 2011 20:39

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Skrivet av Maharajah:
Tror dock att jag personligen hamnade i Slytherin för att jag som person är väldigt målinriktad och alltid vill vara "bäst" på det jag gör, att jag har väldigt starka åsikter och att jag gärna argumenterar mig till vad jag vill/till att andra ska tycka som jag.


Det är en bra sak att uppmärksamma faktiskt och det får mig att spinna vidare på att min målsättning och målinriktning är att sprida livsglädje och faktiskt lyckas med det! Sedan mår man ju alltid gott av att få credit över bra saker man gör (liten ego-slythis-egenskap kan man tro kanske?).
_______________________________________
Det är lite komiskt att ni drar upp det där med elaka och onda för jag har inte yttrat orden eller ens tänkt orden en endaste gång, min tanke var bara att en slytherinare kanske inte kan vara allt för god? eller ha allt för goda avsikter rättare sagt?! Men jo, klart en slytherinare kan ha det.
_______________________________________

Börjar också bli nyfiken inför Pottermore! Skall bli spännande att se om Rowlings ultimata test faktiskt fungerar och kommer placera mig i rätt elevhem. Hon påstår ju att hon aldrig placerat någon fel hittills. Hmm... Jag undrar jag

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

3 jul, 2011 22:48

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Personlighet vs elevhem

Du får inte svara på den här tråden.