Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

@ Höstfest 2024: Kreativt Skrivande

Forum > Kreativitet > Höstfest 2024: Kreativt Skrivande

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Emmi
Prefekt

Avatar

+2


Välkommen till Halloween-Kreativitetstävlingen: Kreativt skrivande!
Den officiella tråden för Höstfestens KREATIVT SKRIVANDE TÄVLINGEN!

Välkommen till Höstfestens KREATIVT SKRIVANDE TÄVLING!

När kylan biter i luften, regnet faller och mörka moln sveper in, vad kan vara mysigare än att kura ihop sig inomhus med en varm kopp och ditt favorit-snacks? Denna tävling handlar om att skriva en valfri text med tema höst, halloween eller ett särskilt minne från hösten. Låt din kreativitet flöda fritt!

Posta ditt bidrag här i tråden, gärna med följande information: Namn på texten: Inspiration eller bakgrund: (i mallen är inte obligatorisk, men om du vill dela med dig av tankar eller berättelser är det helt okej!)

Alla bidrag belönas med elevhemspoäng, och varje deltagare får ett pris. De som får flest röster kommer att vinna lite finare priser! Observera att endast ett bidrag per person är tillåtet.

Lycka till!

Den 3e november 23:59 stänger tävlingen och under den 4-6e november går det att rösta på de bidrag som du gillar mest! Röstningen sker via ugglepost till mig, Emmi! Skicka följande ifylld mall:

Skicka följande ifylld mall till mej i uggla:

Överst i meddelandet skriver du “[b]Röstning till KREATIVT SKRIVANDE
”.
Min röst går till: (namn på användaren).
Man får bara rösta EN gång, på MAX 3 st bidrag (alla dessa röster ska finnas med i SAMMA meddelande) och man kan dock INTE rösta på sig själv.

Lycka till!
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fwww.mugglarportalen.se%2Fimages%2Fproxy.php%3Fq%3Dhttps%253A%252F%252F64.media.tumblr.com%252Fed55eb1f7b39022372af11719456a030%252Ftumblr_mr54415dOi1sdne9ro2_r2_500.gifv


https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fbookbub-res.cloudinary.com%2Fimage%2Fupload%2Fv1570653081%2Fblog%2F7-things-that-happened-in-harry-potter-on-halloween.jpghttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fparade.com%2F.image%2Fc_limit%252Ccs_srgb%252Cq_auto%3Agood%252Cw_700%2FMTkxNzU3NDM0NjYwODU3NTA3%2Fdifferent-pumpkin-colors.webp

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fimg.styla.com%2Fresizer%2Fsfh_500x0%2F10-times-emma-watson-was-just-everything_26182_79095.gif

26 okt, 2024 13:44

YellowFlowers
Elev

Avatar

+3

Detta inlägg gav 5 poäng till Ravenclaw!

Moon

A moon, a glorious moon.
The moon, the perfect moon in all its phases.
It shines on me, hides from me and guides me in the dark.
The moon devours my soul.
My moon, white, red, blue, pink.
My moon is gorgeous.
My moon is mine.
My moon, my soul lives with you.

Even in death may you be triumphant

29 okt, 2024 13:12

ella potter
Elev

Avatar

+3

Detta inlägg gav 5 poäng till Ravenclaw!

Titel: A Halloween Scandal?
Inspiration:Min fanfictionprompter, ger två karaktärer, en plats, ett föremål och en trollformel som ska vara med i texten. Jag hade 15 minuter på mig att skriva en fanfiction med Halloween tema med:
Karaktärer: Rita Skeeter, Percy Weasley
Plats: Kråkboet
Föremål: Ravenclaw-klädnad
Trollformel: Episkey

A Halloween Scandal?
With an upturned nose Rita Skeeter sits down on the one cushion on the sofa that isn’t covered in either clothes, pumpkins or the fat, orange cat. Fitting that even the cat is ginger. When she had been assigned to the Halloween special she had been thrilled, but once she realized that it was supposed to be on the Weasleys her excitement had vanished quicker than a niffler on a treasure hunt. Not only did she have to find out about the lamest family in the ministry spent their Halloween, a night that was supposed to be spooky and extraordinary, she had to find out about it from the lamest member of said family. Across from her the boy straightens his horn rimmed glasses and clears his throat.

“So, how will this work then?” Percy Weasley looks far too eager for Rita’s likes.

“I ask questions, you answer them” she snaps as she sets down her parchment and quill on top of a bowl filled with pumpkin pasties decorated with ghosts and autumn leaves. Who made these? A twelve year old? “Ok, so… tell me about Halloween at the burrow?” Regretting it already, she prepares to write down the undoubtedly boring answers.

“Oh it’s all really exciting. Those pasties, for example, were decorated by my little sister, she’s only twelve, and…” Percy starts on what Rita can tell is going to be a really long answer. Scanning the cluttered room she leans back on the sofa, not realizing that the cat has moved and is now lying comfortably right behind her. As Rita leans back she traps the cat between her back and the sofa, and that cat does not like being trapped. With a yowl the cat strikes out, raking its claws across Rita’s arm. Blood rushed from the claw marks as the angry cat bounds across the room, finding a new spot on top of a pile of dirty laundry instead.

“Whiskers!” Percy exclaims. “I’m so sorry, let me help you!” He reaches for his wand, but Rita stops him.

“Don’t bother” she pulls out her own wand, pointing it at her bleeding arm. “Episkey!” the wound closes up and the bleeding stops.

“I’m so sorry, Whiskers’ been in a real mood ever since…” Percy tries to apologize again but Rita cuts him off. Right as the cat attacked her she had spotted something. Something that might actually make this interview a tad bit more interesting.

“You and your family are all in Gryffindor, right?”

“Um, yes.”

“Right, so would you like to explain to me why there is a set of Ravenclaw robes in that basket over there? One that clearly contains your laundry?” Percy’s face does its best to imitate the color of his hair and Rita grabs her quill with new vigor. There might be a juicy story hiding in the messy, Halloween decorated living room after all.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F09%2F71%2Ff6%2F0971f6117d7e667200ded8c674b1d8bc.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F7d26abcd69448cea44081f5536b7df2a%2Ftumblr_oqdxe0pXSy1w8cb70o1_500.gifv

29 okt, 2024 13:38

Elinaey
Elev

Avatar

+4

Detta inlägg gav 5 poäng till Ravenclaw!

Svek
Lämnar som övning till läsaren att försöka lista ut vad som varit min inspiration :p

(Spoiler pga skräck/våld. Läs med försiktighet!)
Spoiler:
Tryck här för att visa!Mina handleder svider, det är det första jag tänker. De är bundna till varandra och till… något mer? Jag öppnar försiktigt ögonen och ser mig omkring. Mörk skog, men bakom mig flimrar ett ljus. Jag försöker vrida på huvudet, hitta ljuskällan, men jag sitter fast.

“Kärlek är inget främmande för oss”, säger en silkeslen röst precis bakom mig. Min älskade.

Jag försöker skrika, säga hennes namn, men min mun är övertäckt. Paniken växer inom mig.

“Du kan reglerna”, fortsätter hon, och äntligen kan jag se henne. Hennes mörka hår ramar in hennes ansikte. Hon sträcker ut en hand, och smeker min kind. Kylan från hennes fingrar sprider sig in i märgen.

“Det här är det enda sättet…”, fortsätter hon, “Jag önskar det vore annorlunda, men det måste vara du.”

Jag sparkar förtvivlat med fötterna, men även de verkar vara fastbundna. Jag vrider ansiktet så långt nedåt jag kan, och under mina fötter ser jag tändved. En brasa. Hon verkar se paniken i mina ögon, och tar ett mjukt tag i mina axlar.

De bad mig offra det som betyder mest för mig,” viskar hon. Hon lutar sig framåt och kysser min panna. “Snälla, du måste förstå.”

Jag ser hjälplöst på när hon sträcker ner sin hand i fickan och tar upp asken med tändstickor. Med en snabb rörelse står den första stickan i lågor. Hon smeker min tårblöta kind en sista gång, och släpper stickan vid mina fötter. Värme sprider sig över min kropp. I paniken känner jag ingen smärta. Jag känner mitt medvetande flyta bort, och någonstans långt borta hör jag hur min älskade talar. Jag vet att hon talar till dem.

“Jag skall aldrig lämna er, jag skall aldrig svika er, jag skall aldrig springa runt, och överge er”

Och jag minns vad hon tidigare sagt till mig,

“Jag skall aldrig få dig att gråta, vi skall aldrig säga adjö, jag skall aldrig ljuga eller skada dig.”

Jag har inget annat val än att låta elden sluka mig helt.

29 okt, 2024 14:45

Luna_Longbottom
Elev

Avatar

+2


I Hogwarts salar, faller löven
Trollformler viskas i den svala luften
Pumpor lyser, tända av magi
Skuggor dansar mellan tavlorna
Höstens hemligheter i mörka skogen

jag gillar bamse

30 okt, 2024 17:02

bubbles
Elev

Avatar

+2


En tyst natt

Natten var tyst, för tyst, när jag bestämde mig för att ta en promenad i skogen. Månens bleka ljus silade genom trädens täta grenar och skapade skuggor som dansade på marken. Plötsligt hörde jag ett svagt skratt, som om någon gömde sig bland träden. Jag stannade, hjärtat bultande, och lyssnade. Skrattet blev högre, mer förvrängt, och ett kallt vinddrag svepte förbi. Jag kände hur rädslan grep tag i mig, men nyfikenheten drev mig framåt. När jag kom närmare ljudet insåg jag att jag inte var ensam - något, eller någon, väntade på mig i mörkret.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.gifer.com%2F4k8F.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F95%2F1b%2F1a%2F951b1a6608a5909faf1b9b65457d95ca.gif

30 okt, 2024 18:56

Minihäst
Elev

Avatar

+3


på hösten försvinner klorofyllet från löven

de faller

trädet har växt under sommarn, men nu är det slut
nu ska det stå kvar och inte välta
fastän det blåser

igelkottarna ska göra en hög av löven
gå och lägga sig de med
ett andetag varje minut
ligga kvar och inte frysa
fastän det är kallt

och jag ska gå in
koka vatten och lägga i blad
andas som vanligt
fastän det är mörkt

another day, another slay

31 okt, 2024 17:35

grävlingen<3
Elev

Avatar

+1


Skrev en liten dikt:

Natten är mörk och månen är full,
Skuggor dansar, det är kusligt och kull.
Pumpor lyser med skrämmande min,
Spöken och gastar börjar sin vin.

Barn i kostymer går från hus till hus,
Skriker "bus eller godis" med ett glatt sus.
Halloween är här, så var på din vakt,
För natten är fylld av magi och makt.

31 okt, 2024 21:44

lejonpup
Elev

Avatar

+1


Verkar vara många som skriver dikter, här kommer min:

Under månens kalla, bleka ljus,
Vandrar vi genom nattens sus.
Viskningar hörs från skuggornas rike,
Medan spöken och gastar leker och skriker.

Ljusen fladdrar i pumpornas sken,
Skrämmande figurer syns på varje gren.
Halloween är här, med magi och mystik,
En natt fylld av skräck och förtrollande musik.

31 okt, 2024 21:58

Thekorp
Elev

Avatar


Måste säga att jag älskar alla bidrag :o så kreativa ♥

Spindelväv glittrar i månens sken,
Mystiska skepnader syns på varje sten.
Barnens skratt och skrik fyller natten,
Medan de jagar godis i mörkrets skatten.

I varje hörn lurar en ny skräck,
Halloween är här med sin magiska fläkt.
Så klä dig i dräkt och ge dig ut,
För natten är ung och full av bus och knut.

31 okt, 2024 22:03

1 2

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Höstfest 2024: Kreativt Skrivande

Du får inte svara på den här tråden.